Veelgestelde vragen over websites

En onze antwoorden daarop!

Op deze ‘FAQ’-pagina (Frequently Asked Questions) hebben we geprobeerd om veelgestelde vragen over nieuwe websites te beantwoorden in een handig overzicht. Want natuurlijk heb je veel vragen over hoe jullie nieuwe site zo succesvol mogelijk kan worden. En uiteraard wil je precies weten hoe PublisherPartners jullie daar mee gaat helpen.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Bel of email gerust! We nemen graag de tijd voor je!

Duidelijke taal

Vakjargon helder uitgelegd

Wij houden van duidelijkheid. Om je zo goed mogelijk voor te lichten hoe we werken en waar je op kunt letten, hebben we per vraagonderwerp antwoorden opgesteld.

Zelf website onderhouden

Uitbesteden kan ook

Deze informatie publiceren we om je de mogelijkheid te geven zelf je website te onderhouden. Maar heb je daar geen tijd voor dan kun je het websiteonderhoud ook uitbesteden aan ons.

Kom bij PublisherPartners

We helpen je graag!

Zullen we jullie online marketing onder handen nemen en er een groot succes van maken? Met een mobielvriendelijke site die Google goedkeurt? Vraag nu je eigen website offerte aan!

Informatie per rubriek

Klik op een vraag voor je antwoord

Webdesign en vormgeving

Kan ik ergens een standaard design kiezen?

Wanneer je in ons portfolio, of ergens anders op internet, een website tegenkomt die je heel erg mooi vindt, dan kunnen we die website als inspiratiebron gebruiken voor jouw website. Maar letterlijk namaken of "standaard designs" hergebruiken doen we NIET. We bouwen altijd uniek vormgegeven websites.

We hebben zelf een IT-er, kunnen jullie alleen de vormgeving verzorgen?

Ja hoor, geen probleem. Als je er de voorkeur aan geeft om zelf de cms-implementatie en/of het programmeerwerk te verzorgen, dan kunnen we afspreken dat wij alleen de vormgeving, het artwork, eventueel de fotografie, en het redigeren van de webteksten verzorgen. Desgewenst ontwikkelen we dan wel de html / css / javascript code, omdat dat (tegenwoordig) vaak wordt gerekend tot front-end development / interaction design.

We hebben zelf een vormgever, kunnen jullie daarmee samenwerken?

Ja hoor, het komt wel eens voor dat onze klanten het liefst met hun eigen vaste vormgever willen werken om de huisstijl te bewaken. Het is voor ons geen probleem om die vormgeving als uitgangspunt te nemen en vanuit daar de website op te bouwen. Wel kijken we graag vooraf even of we visuele aandachtspuntjes zien die voor sub-optimale internetresultaten kunnen zorgen. Bijvoorbeeld of tekst wel echt door Google geindexeerd kan worden als tekst; anders kost het bezoekers!

Responsive design... wat betekent dat?

Responsive design, soms ook wel fluent design genoemd, is naar onze mening de beste manier om een website mobielvriendelijk te maken. Het komt er bij responsive design op neer dat de verschillende "blokken" op een webpagina zich qua vorm en positie aanpassen aan het beeldschermformaat. Bij smallere schermen is er geen ruimte voor veel content in de breedte, dus worden verschillende contentblokken boven elkaar gepositioneerd in plaats van naast elkaar.

We maken een website responsive door zogeheten @media queries toe te voegen aan de opmaakinstructies van een webpagina. Omdat het gaat om extra opmaakinstructies ten opzichte van een desktopweergave, kunnen we in sommige gevallen ook een bestaande website mobielvriendelijk maken door er @media queries aan toe te voegen. In zo'n geval gaat het om een opknapbeurt van een oudere website. Of dat in de praktijk goedkoper is dan een compleet nieuwe website vanaf de grond opnieuw te maken, is nog maar de vraag. Vaak is het beter om from scratch te beginnen met ontwerpen en bouwen.

Ik heb geen mooie foto's voor op de website. Wat nu?

Dat is geen probleem en daar bedenken we een oplossing voor. Op internet zijn er tegenwoordig een heleboel rechtenvrije afbeeldingen te vinden die zonder betaling mogen worden ingezet op je eigen website. Met een beetje creatief zoeken bereik je vaak al een mooie sfeerimpressie.

Daarnaast kunnen we op lokatie een eigen fotograaf laten langskomen om te zorgen voor fotografie op maat. Hier zijn dan wel wat kosten aan verbonden die we netjes afstemmen. Zelf een fotograaf inhuren met wie we samenwerken voor optimale resultaten gebeurt ook regelmatig.

Soms wordt ervoor gekozen om niet uitsluitend met foto's te werken maar om illustraties (digitale tekeningen) door ons te laten maken. Ook hiervoor hebben we specialisten in huis.

Samengevat: legio oplossingsrichtingen!

Ontwerpt PublisherPartners websites op maat, of werken jullie met standaard 'themes'?

De websites die PublisherPartners realiseert worden altijd op maat vormgegeven en vervolgens gebouwd met behulp van html5, css3, javascript en php. Elk webdesign is bij ons uniek en een project op zich. We werken dus niet met standaard thema's.

Is mijn nieuwe website ook goed leesbaar op mobiele apparaten zoals tablet en smartphone?

Jazeker! Elke nieuwe website die we bouwen maken we mobielvriendelijk en volgens responsive design. Dit betekent dat we zogeheten @media queries toevoegen aan de opmaakregels (css) van de website zodat de structuur en inhoud van de site zich aanpast aan de schermgrootte waarop de website bekeken wordt. Het maakt dus niet uit met welk apparaat - een desktop of laptop computer, een tablet of een smartphone - een bezoeker de website bekijkt, het ziet er altijd prettig leesbaar en gebruiksvriendelijk uit.

Hoog in Google

Is mijn website volgens Google "mobielvriendelijk"?

Je kunt zelf ontdekken of je website volgens Google "mobielvriendelijk" is. Daarvoor heeft Google een mobielvriendelijke test gemaakt.

Het werkt als volgt:
- Ga naar de mobielvriendelijke test en vul het internetadres van je website in;
- Druk op de knop "Analyseren";
- Na een paar seconden toont Google het resultaat. Is alles in orde? Dan verschijnt dat met een groene kleur in beeld. Is het niet in orde? Aii, dan heeft Google voor mobiele gebruikers je website "afgekeurd" en zul je minder vaak gevonden worden. Je doet er goed aan dit probleem op te lossen!

PublisherPartners is gespecialiseerd in het mobielvriendelijk maken van websites. We helpen jou ook graag. Neem snel contact met ons op!

En hoe kom ik dan op Google My Business / Google Mijn Bedrijf?

Voor bedrijven die vooral zaken doen in een klein gebied rond het vestigingsadres is het interessant om getoond te worden in Google Maps. Dat loopt tegenwoordig via het dashboard van 'Google My Business'. Om op 'Google My Business' / 'Google Mijn Bedrijf' te komen (voorheen 'Google Places') is er een verificatie nodig. Google wil namelijk vaststellen of jullie wel werken bij het bedrijf dat je aangeeft.

Dit werkt als volgt:
- Ga naar Google My Business en klik daar op de knop "Uw bedrijf op Google";
- Log in op een Google account, zoek je bedrijf op en selecteer het, of voeg het toe, en vul de gegevens aan;
- Start de verificatie: in veel gevallen stuurt Google een postkaart toe met daarop een verificatiecode. Dat kan een paar weken duren. Houd dan goed je brievenbus in de gaten. In andere gevallen komt Google met de suggestie om per telefoon of sms de verificatiecode te activeren. We raden in zo'n geval aan daar gebruik van te maken omdat het veel sneller (vrijwel meteen) is afgehandeld.

Melden jullie mijn website aan bij Google?

Een website aanmelden bij Google is helemaal niet nodig tegenwoordig. Google is zelf geweldig goed in staat om nieuwe websites op internet te ontdekken; het enige dat daar voor nodig is is één linkje vanaf een andere website. Dat ene linkje krijg je sowieso van ons wanneer we je opnemen in ons webdesign portfolio! Meer linkjes helpen je mee om niet alleen ontdekt maar om goed gevonden te worden. Hoe beter je content, hoe meer samenwerkingen je hebt lopen, des te meer linkjes naar jouw website vanaf andere websites.

OnPage optimalisatie? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Google is eigenlijk een hele grote rekenmachine die voor elke zoekopdracht de beste antwoorden geeft in de meest logische volgorde. De engineers bij Google zelf hebben dus als belangrijkste uitdaging om objectieve manieren te bedenken om vast te stellen: "Wat is nou eigenlijk de meest logische volgorde van zoekresultaten?".

OnPage optimalisatie is een manier om de content zó te schrijven en structureren dat we de technische systemen van Google helpen om tot de conclusie te komen "deze pagina is hartstikke relevant voor deze zoekopdracht, die moet dus hoog in de zoekresultaten!". We optimaliseren bij OnPage optimalisatie dus de content "Op de Pagina".

Er bestaan een aantal vuistregels voor OnPage optimalisatie, bijvoorbeeld:
- de paginatitel moet bij voorkeur beginnen met de belangrijkste (zoek)termen op die pagina;
- laat elke pagina bij voorkeur over één hoofdonderwerp gaan, unieke content dus, en geef dus ook elke pagina een unieke paginatitel;
- omschrijf in de meta description met iets meer woorden waar de pagina over gaat en wat een bezoeker van de pagina kan verwachten;
- werk met pagina secties en omschrijf in een paar woorden met behulp van koppen en subkoppen waar de sectie over gaat;
- gebruik termen die met elkaar verwant zijn, dat zorgt voor zogeheten semantische begripsrelaties (kan nog knap lastig zijn, dat OnPage optimaliseren ;-) !);
- herhaal 2 à 3 keer de termen die je voor die pagina het belangrijkst vindt, niet overdrijven dus! 1x bovenaan de pagina, 1x in het midden, en 1x onderaan de pagina. Zorg voor duidelijkheid en leesbaarheid voor de bezoeker;
- link op andere pagina's met beschrijvende ankertekst naar je pagina's toe, zo weten je bezoekers én Google wat er van een linkje kan worden verwacht.

Er bestaan nog veel meer do's-and-dont's voor OnPage optimalisatie. Maar dit is een belangrijke basis. Als je doet wat we hier hebben uitgelegd, dan doe je het al beter dan 80% van alle websites op internet.

Ik heb iets gehoord over SEO. Wat betekent dat?

SEO is een afkorting en staat voor Search Engine Optimization, of in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie. SEO is een term om de methoden aan te duiden om je website op verschillende interessante zoektermen hoog in de resultatenlijsten van zoekmachines te laten komen (in Nederland draait het tegenwoordig eigenlijk alleen om Google omdat andere algemene zoekmachines nog amper worden gebruikt in Nederland).

Er bestaan heel veel misverstanden over SEO. Er is allerlei informatie over te vinden op internet en veel van die informatie is ronduit waardeloos en misleidend omdat slechts een topje van de ijsberg wordt behandeld of compleet verkeerd wordt uitgelegd. SEO is geen 'trucje', geen 'druk op een mysterieuze knop'.

SEO is wel maatwerk, situatie-afhankelijk, een kwestie van gezond verstand gebruiken en vaak ook hard werken om resultaten te bereiken. En SEO kun je op verschillende moeilijkheidsniveaus inzetten om resultaten te bereiken. Zelfs al weet je er maar een beetje vanaf en richt je je alleen maar op de basis van SEO, dan kun je er al je voordeel mee doen!

SEO is opgesplitst in een heleboel deelonderwerpen, die we niet allemaal in één FAQ-antwoord kunnen behandelen. Lees rustig verder op onze site voor meer informatie over SEO. Persoonlijk contact opnemen kan natuurlijk ook!

Ik heb een aanbieding gekregen om 10.000 linkjes te kopen. Is dat slim?

Nee! Niet doen! In 99,99% van de gevallen zit er een luchtje aan zulke aanbiedingen. In plaats van een hogere positie in Google word je misschien helemaal niet meer gevonden als je gebruik maakt van zo'n aanbod. Google keurt het gebruik van betaalde linkjes af (= link spam) en bestraft het met zogeheten penalties (je site wordt dan onvindbaar in Google).

Kunnen jullie mij een nummer 1 positie garanderen? Jullie concurrenten doen dat namelijk wel...

Op enkele zeer specifieke zoektermen na (bijvoorbeeld dat je gevonden wordt op de combinatie van je bedrijfsnaam en je adresgegevens als zoekterm) garanderen wij NIET dat je op nummer 1 komt in Google. Sterker nog, we adviseren je om met een grote boog te lopen om iedere "zoekmachineoptimalisatie expert" die een nummer 1 positie garandeert. Google is namelijk een commercieel bedrijf en kan met een druk op de knop besluiten om ranking criteria te veranderen. Wanneer dat gebeurt, en dat gebeurt regelmatig, dan kan ook iedere "nummer 1 garantie" verwezen worden naar de prullenbak.

We doen er wel alles aan om je website succesvol te laten worden, en dat kunnen we bereiken in een separate online marketing overeenkomst, op een eerlijke, open, duurzame en begrijpelijke manier. Door eerst in kaart te brengen op welke zoektermen je gevonden zou willen worden en hoe vaak daar bij benadering op gezocht wordt, door te analyseren hoe sterk de concurrentie zich profileert op die zoektermen, door vervolgens content te ontwikkelen die echt iets toevoegt aan het internet en door vervolgens bekendheid te geven aan die content.

Is PublisherPartners dan niet zo sterk in zoekmachineoptimalisatie? In tegendeel: één van onze collega's ontwikkelt zelf zoekmachines en weet dus exact hoe een zoekmachine werkt.

Kom ik bovenaan wanneer ik heel vaak dezelfde woorden gebruik?

Heel soms lukt dat, maar meestal kom je juist laag uit wanneer je deze strategie kiest. Niet doen dus! Wanneer je op één pagina tig keer dezelfde zoektermen/woorden gebruikt, dan neemt de leesbaarheid van die pagina sterk af. Google is een zoekmachine die inmiddels heel geavanceerd in elkaar zit en die zogenaamde keyword spam herkent en bestraft. Ga er gemakshalve maar vanuit dat als een bezoeker van je website geirriteerd kan raken van steeds dezelfde woorden herhalen, dat Google die aanpak zal afkeuren en bestraffen met een lage ranking.

Wat kan ik zelf doen om goed vindbaar te worden?

Een heleboel! Bij het opleveren van je nieuwe website geven we een heldere uitleg over hoe je zelf content kunt toevoegen. Daarbij leggen we ook uit welke OnPage search ranking factors het belangrijkst zijn om in te stellen. Als je daarop let, dan wordt je website met elke nieuwe extra pagina beter vindbaar en zul je waarschijnlijk ook gaan merken dat de bezoekersaantallen stapsgewijs gaan toenemen. Hoe beter je content, des te interessanter voor je bezoekers. Google stimuleert bovendien de vindbaarheid van websites die waarde toevoegen aan het internet en in beweging blijven.

Komt mijn website bovenaan in Google?

Daar gaan we zeker voor! Maar de vraag is: "op welke zoektermen?" Afhankelijk van de concurrentie is het per zoekterm makkelijk of moeilijk om bovenaan te komen. Op nummer 1 komen met de naam van je bedrijf is vrij gemakkelijk, terwijl het knokken geblazen is om concurrenten te verslaan op trefwoorden zoals bijvoorbeeld nieuwste iPhone, goedkope vliegreis, of kapsalon Amsterdam. We werken in elk geval met de allerbeste zoekmachine optimalisatie expert van Nederland en we kunnen dus prima in overleg met je analyseren wat haalbaar is en hoe we resultaten kunnen gaan boeken.

WordPress

Moet ik Wordpress updaten zodra er een nieuwe versie beschikbaar is?

Wanneer er nieuwe versies uitkomen van Wordpress is het inderdaad slim om die te installeren. In zo'n nieuwe versie kan bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkere beheerfunctionaliteit verwerkt zijn, of er wordt een beveiligingsprobleem opgelost. Vooral die laatste categorie updateverbeteringen vinden wij belangrijk.

We stellen bij oplevering van je nieuwe website Wordpress zó in dat de minor updates automatisch door Wordpress zelf worden geinstalleerd; je krijgt daar dan automatisch een mailtje van in je mailbox wanneer je je emailadres als gebruiker hebt ingevoerd in je Wordpress database.

De major updates worden niet automatisch door Wordpress geinstalleerd, omdat daarin belangrijke technische verschillen ten opzichte van oudere versies van Wordpress kunnen zijn aangebracht. Wanneer Wordpress die major updates ook automatisch zou installeren (wat dus niet het geval is) dan kan het voorkomen dat (alle) onderdelen van je website ineens niet meer functioneren; dat zou niet zo handig zijn! Je kunt via het dashboard van Wordpress zelf handmatig kiezen voor het installeren van zo'n major update. Dan bestaat echter nog steeds het gevaar op technische storingen.

Wil je graag bijblijven met de major updates van Wordpress zonder de technische rompslomp? Schakel daar dan PublisherPartners voor in; we kunnen je helpen in de vorm van een miniproject of met een technisch onderhoudsabonnement.

Als ik mijn Wordpress website bij een andere host wil plaatsen, aan welke eisen moet die host dan voldoen?

Om Wordpress te kunnen hosten is er een php interpreter nodig, php versie 5.2.4 of hoger en voor de Wordpress database is nodig MySQL versie 5.0 of hoger. In verband met zoekmachinevriendelijke urls is er ook een geactiveerde mod_rewrite Apache module nodig op de webserver. Zonder die mod_rewrite krijg je internetadressen / urls zoals bijvoorbeeld "www.julliedomein.nl/?p=123" in plaats van "www.julliedomein.nl/werkwijze-manuele-therapie". Ook moet de webhost genoeg schijfruimte beschikbaar stellen, in verband met de opslag van eventuele plugins en afbeeldingen op je website.

Heb je geen tijd of zin om je in al die technische materie te verdiepen? Geen probleem, PublisherPartners biedt zelf ook voor Wordpress geschikte webhosting aan waar je gebruik van kunt maken.

PublisherPartners breidt Wordpress uit met Custom Post Types en Custom Fields hoor ik, wat betekent dat?

Standaard kun je content in Wordpress onderbrengen in de Default Post Types "Pages" en "Posts". Pages zijn bedoeld voor de "platte / enkelvoudige pagina's", en Posts voor content die je op verschillende pagina's kunt tegenkomen. Posts kunnen dus worden getoond op meerdere Pages, en op welke plek en met welke vormgeving dat gebeurt is afhankelijk van de Wordpress Templates die door ons worden geprogrammeerd.

Sinds enige tijd heeft Wordpress de mogelijkheid om meer soorten Post Types toe te voegen! Zelfgemaakte Post Types dus om meer onderverdeling in je content aan te kunnen brengen. PublisherPartners is gespecialiseerd in zulke Custom Post Types, omdat die het werken met Wordpress stukken gemakkelijker maken! Het schept bovendien een wereld aan extra mogelijkheden.

Wil je bijvoorbeeld een rubriek 'Nieuws' op je website tonen, dan kunnen we daar een Custom Post Type 'Nieuws' voor creëren. We voegen daar dan gegevensvelden aan toe, zoals 'Nieuws Koptekst', 'Nieuws Introtekst', 'Nieuws Vervolgtekst', 'Nieuws Bron', etc.

Heb je veel vacatures? Dan maken we gewoon een Custom Post Type 'Vacatures' aan met velden zoals 'Vacature Naam', 'Vacature Referentie', 'Vacature Profieltekst', 'Vacature Recruiter', etc.

Elke gegevenssoort kunnen we beheren in een eigen Custom Post Type. Wordpress wordt zo een heel overzichtelijk systeem met krachtige mogelijkheden voor uitgebreide websites en apps.

Wordpress is een CMS lees ik. Maar wat is een CMS?

Een CMS is een afkorting voor Content Management Systeem. Een softwareprogramma dus waarmee je de inhoud van een website ("de content") kunt uitbreiden en beheren. Denk bij het beheren van content aan het toevoegen, verwijderen en aanpassen van pagina’s, het uploaden en plaatsen van afbeeldingen (plaatjes) en filmpjes, het koppelen van pagina's met behulp van (hyper)links waarbij die links kunnen staan in de lopende tekst en / of in een navigatiemenu dat je kunt aanpassen, het instellen van tekstkleuren, et cetera.

Hoeveel pagina's mogen er op mijn website?

Zoveel pagina's als je wilt! We stellen geen beperking in het aantal pagina's dat je op je website mag plaatsen. Hoe informatiever je site is, en dat bereik je met meer content, des te beter zul je waarschijnlijk ook gevonden worden in Google.

We willen met meerdere collega's samen aan de site werken, kan dat?

Ja, dat kan zeker! In Wordpress kunnen jullie zelf meerdere login-accounts aanmaken en dus tegelijkertijd inloggen met verschillende collega's én met medewerkers van PublisherPartners. Wordpress heeft ook de mogelijkheid om verschillende rechtenniveaus in te stellen per login-account; dat zorgt ervoor dat je aan kwaliteitsbewaking kunt doen en content zelf kunt beoordelen c.q. verbeteren voordat de content op je site wordt gepubliceerd.

Moet ik op cursus om met Wordpress te kunnen werken?

Nee hoor, dat is niet nodig. Wordpress is een zeer gebruiksvriendelijk content management systeem. Het gemak waarmee je met behulp van Wordpress content op een website kunt beheren is een van de redenen waarom Wordpress is uitgegroeid tot verreweg het meest gebruikte website beheersysteem. We leggen bij de oplevering van je nieuwe website de belangrijkste onderwerpen van Wordpress uit zodat je ermee uit de voeten kunt. Meestal is dat genoeg informatie. Mocht je op enig moment toch nog vragen hebben, dan kun je gewoon bij ons terecht voor hulp.

Kan ik zelf Wordpress plugins toevoegen?

Ja, een website die is gebouwd met Wordpress kan worden uitgebreid met Wordpress plugins. We adviseren echter om daar terughoudend mee om te gaan. Een Wordpress plugin is namelijk een extra stuk software dat door iemand op internet is ontwikkeld en beschikbaar wordt gesteld om de functionaliteit van Wordpress uit te breiden. Soms is zo iemand een professionele partij, maar soms ook is een plugin van lage kwaliteit, en dat is niet altijd op voorhand even duidelijk. Het is belangrijk om Wordpress up-to-date te houden met nieuwe versies en dat geldt ook voor plugins. Mits er tenminste recente updates voor een bepaalde plugin bestaan! Is dat niet het geval, dan ontstaan er veiligheidsrisico's, bijvoorbeeld om gehacked te worden. PublisherPartners vindt het verstandiger om samen te bekijken of een bepaalde plugin wel of niet iets toevoegt. Vaak kunnen we heel eenvoudig zelf de gevraagde functionaliteit realiseren.

Ik wil graag dat mijn website op Wordpress draait, kan dat?

Ja, absoluut! PublisherPartners is gespecialiseerd in websites maken met Wordpress. Volgens de laatste statistieken bestaat zo ongeveer een kwart van alle websites op internet uit Wordpress-websites. Wordpress werkt namelijk lekker gebruiksvriendelijk, wordt actief doorontwikkeld door Open Source developers en is uitbreidbaar met duizenden plugins. Wordpress is dus marktleider onder de CMS'en (content management systemen) en PublisherPartners heeft heel bewust gekozen om daarop aan te haken.

Werkwijze

Moet ik langskomen voor een kennismaking?

Persoonlijk langskomen hoeft niet. Vaak kunnen we per telefoon, email, Whatsapp en / of Skype prima overleg voeren. En het aanleveren van digitale materialen kan bijvoorbeeld via Dropbox, WeTransfer, email en / of FTP. Met een aantal van onze klanten zitten we regelmatig samen rond de tafel, terwijl we andere tevreden klanten vanwege de fysieke afstand nog nooit persoonlijk ontmoet hebben maar wel vaak gesproken! In alle gevallen is er ruimschoots voldoende gelegenheid voor overleg. Geef je toch de voorkeur aan een persoonlijke kennismaking? Dat mag natuurlijk ook: gezellig, je bent van harte welkom!

Welke informatie en materialen moet ik jullie aanleveren om aan de slag te kunnen?

Nadat we opdracht hebben gekregen om een nieuwe website te maken voor jullie organisatie beginnen we met de materiaalverzameling. Het logo ontvangen we het liefst in een zogenaamd 'vector-formaat', bijvoorbeeld een .eps of .svg of .ai of .pdf-bestand (dit in tegenstelling tot een pixel-bestand zoals een foto). Beschikbare fotomaterialen ontvangen we graag in hoogresolutie om de beeldkwaliteit op de website optimaal te houden. De (navigatie-)structuur van de website stemmen we samen in goed overleg af en wanneer we bestaande teksten vanuit de oude website kunnen gebruiken dan is dat mooi meegenomen; we verwerken die dan op de nieuwe website in de afgesproken (navigatie-)structuur.

Wanneer is mijn nieuwe website klaar?

Wanneer c.q. hoe snel je nieuwe website door ons gemaakt is, hangt af van een aantal factoren. Wil je een eenvoudige website met één of enkele pagina's, dan zijn we vaak met 1 weekje klaar. Is er veel artwork en/of fotografie nodig, heb je ontzettend veel content, of gaat het om technisch-complexe maatwerksoftware die ontwikkeld moet worden, dan is er uiteraard meer tijd nodig. Vooraf geven we in elk geval een duidelijke planningsindicatie en tijdens een project houden we je op de hoogte van alle noodzakelijke processtappen.

Kosten en betaling

Wat zijn de maandelijkse kosten?

De maandelijkse kosten hangen af van wat we hebben afgesproken te realiseren. Laat je PublisherPartners alleen een nieuwe website maken en zorg je zelf voor webhosting en onderhoud aan je website? Dan zijn er bij PublisherPartners geen maandelijkse kosten; de investering voor je website is dan eenmalig en projectgebonden. Breng je de webhosting onder bij PublisherPartners? Dan zijn de abonnementskosten voor die webhosting zoals we daarvoor zijn overeengekomen. Lopen er andere abonnementen bij PublisherPartners, zoals een abonnement voor online marketing? Dan gelden daarvoor ook weer de afgesproken kosten zoals vooraf overeengekomen.

Welke betalingstermijn hanteren jullie?

Bij het maken van een nieuwe website maken we vooraf heldere afspraken. In veel gevallen spreken we een vast bedrag af voor een gespecificeerde hoeveelheid werk en / of functionaliteit. Werkzaamheden die we vooraf hebben afgesproken uit te voeren tegen een vaste prijs gaan we niet achteraf nacalculeren tegen een andere prijs. Dat geeft duidelijkheid. Meestal spreken we af dat de eerste helft van de overeengekomen projectprijs vooraf moet worden voldaan, en de tweede helft bij oplevering. Dat vinden we eerlijk omdat we op die manier allebei een belang hebben om het project spoedig en conform afspraken op te leveren. In andere gevallen spreken we vooraf een andere betalingsregeling af. Is er helemaal niets speciaals afgesproken, dan gelden de afspraken in onze algemene voorwaarden: betaling binnen 14 dagen na factuurdatum.

Hoeveel rekent PublisherPartners voor een nieuwe website?

De kosten voor het laten maken van een nieuwe website variëren van project tot project. Het is een kwestie van het aantal uren dat nodig is om het project te realiseren en die zijn afhankelijk van een aantal factoren.

Heb je al de beschikking over een mooie huisstijl, beeldmateriaal in hoogresolutie, een bestaande website zonder al te veel technische poespas en met maar een paar pagina's? Dan is er alleen een "opknapbeurt" nodig en zijn we vaak al klaar voor een paar honderd euro.

Wil je dat we serieus aan de slag gaan met webdesign, de creatie van artwork, en het redigeren en plaatsen van wat content? Dan zijn daar natuurlijk de nodige uren mee gemoeid. Denk in zo'n geval aan een investering voor je nieuwe website zo tussen € 1.250,- en € 2.500,-.

Wil je nog een stapje verder gaan? Wil je een uitgebreide website met veel content en met interactieve tools? Misschien zelfs een app op maat? Dan is daar een uitgebreide intakebespreking voor nodig om een heldere kostenindicatie te kunnen geven.

In alle gevallen krijg je een heldere offerte die aansluit bij jouw wensen en budget. Je komt dus niet voor verrassingen te staan. Je krijgt wat we beloven en vaak zelfs nog meer.

Programmeertalen

Welke programmeertalen gebruikt PublisherPartners?

PublisherPartners gebruikt technische kennis om websites en webapplicaties te laten programmeren. Dat gebeurd in de programmeertalen die op internet het meest gebruikt worden of die naar ons inzicht het meeste veelbelovende toekomstpotentieel hebben.

De structuur en content van webpagina's bouwen we op in html (Hyper Text Markup Language). Deze taal vormt de basis van alle webpagina's op internet en wordt begrepen door een webbrowser (Firefox, Chrome, Safari, Internet Explorer, Edge, Opera, etc.). De taal html is volop in ontwikkeling; de laatste versie is html5 en biedt ten opzichte van vorige versies meer semantiek (contextuele betekenis en relaties) en mogelijkheden.

De vormgeving van structuur en content maken we op in css (cascading style sheets). De taal css biedt de mogelijkheid om opmaakinstructies toe te kennen aan hoe de html moet worden gepresenteerd in een webpagina. De nieuwste versie is css3, aangevuld met "css selectors level 4", en biedt de mogelijkheid tot transitie en animatie voor effecten.

Het gedrag van een pagina laten we instellen met de taal javascript. Javascript is oorspronkelijk bedoeld als taal die wordt geïnterpreteerd door de webbrowser en die client-side draait. Er is ontzettend veel gaande in de wereld van javascript en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Zo bestaan er al mogelijkheden om javascript ook server-side te laten draaien en als losse app. Op een 'gewone website' wordt Javascript vaak gebruikt bij veel voorkomende toepassingen, zoals het koppelen met Google Analytics, het animeren van een slider en het openklappen van deze FAQ-container!

Server-side programmeren we vooral in php. Wordpress, het cms-systeem waarmee we vaak werken, is zelf ook (voornamelijk) opgebouwd met behulp van de taal php. Wanneer er via ons een uitgebreide webapplicatie gebouwd mag worden, dan doen we dat het liefst ook in php.

Elke taal die we gebruiken werkt samen met de andere talen die we hier benoemd hebben. Elk project gebruikt namelijk verschillende talen; een willekeurige website in ons webdesign portfolio is dus gemaakt met zowel html, css, javascript als php.